O roli analizy potrzeb

RonaldCandonga / Pixabay

Bez względu na to czy dopiero zaczynasz prowadzenie swojego biznesu, czy też masz w tym już duże doświadczenie to spotkałeś się z określeniem analizy potrzeb klientów. Dla jednych to niemal wyrocznia tego co należy zmienić, poprawić, wprowadzić, a dla innych to nic innego jak zbędne informacje, z których nic nie wynoszą. Jak jest z twoim biznesem? W tym artykule chcemy opowiedzieć ci trochę o roli analiz potrzeb w biznesie. 

Czym są analizy potrzeb klientów?

To bardzo proste. Jest to pewien proces, który polega na niczym innym jak zidentyfikowaniu oraz umiejętnej ocenie potrzeb pewnej grupy docelowej, która najbardziej nas interesuje. Może to być konkretny typ osób, ale również szeroko pojęci klienci twojego biznesu. W tym przypadku nie ma ograniczeń.

Analiza jest podstawowym etapem w procesie sprzedaży, pozwala ona na stworzenie oferty odpowiadającej potrzebom klientów, rynku i nie tylko. Jest to bardzo potężne narzędzie i pomoc w prowadzeniu skutecznej sprzedaży produktów czy usług.

Osoby, które z niej nie korzystają w pewnym sensie mogą stracić na tym naprawdę dużo. Warto jest się więc nią zainteresować. Chociażby w niewielkim stopniu.

Po co przeprowadzana jest analiza potrzeb?

Pozwala ona dopracować czy nawet stworzyć naszą ofertę w oparciu o ocenę naszych obecnych czy też nowych klientów. Sprawia to, że jeszcze przed zaoferowaniem czegoś mamy dosyć dobry pogląd na sytuację z punktu widzenia konsumenta. Sprawia to tylko i aż tyle, że nie musimy celować w ciemno z czymś, co może tylko sprawić, że twoje pieniądze wyparują w nieudanym projekcie.

To bardzo korzystne rozwiązanie zwłaszcza w nowych biznesach. W takich przypadkach zazwyczaj nikt nie chce zaczynać od nieudanych pomysłów. Analiza potrzeb i stosowanie się do jej wyników pozwala właśnie tego uniknąć.

Jak rozpoznać potrzeby klienta?

Tu pojawia się kilka opcji. Najskuteczniejszym z nich jest zwykła rozmowa. Jednak nie zawsze uda się nam taką rozmowę przeprowadzić. Jeśli posiadamy możliwości bardzo dobrym sposobem jest ankieta, najlepiej anonimowa – wtedy ludzie statystycznie częściej odpowiadają szczerze. Pozwala ona na zapytanie wielu klientów w krótszym czasie o odczucia.

Ważne jest w takich przypadkach odpowiedni dobór pytań, na które chcemy uzyskać odpowiedzi. Im bardziej szczegółowe tym lepiej. Warto jest zadać kilka otwartych w których klient sam ma możliwość wyrażenia swojej opinii. Nie tylko poprzez odpowiedzi “tak” i “nie”. To bardzo ważny etap.

Co gdy już przeprowadzisz analizę?

Na takim etapie pracy ważnym elementem jest dobra jej analiza, należy odpowiednio dokładnie przestudiować wszystkie odpowiedzi. Istotne jest, aby mimo wyników nie porzucać możliwości poprawy. Klienci nie są po to aby na siłę doszukiwać się błędów i problemów, które im nie odpowiadają, a raczej po to żeby wyrazić własną szczerą opinię.

Dobrze jest zacząć od wypisania najczęściej powtarzanych negatywnych rzeczy. Gdy wybierzemy kilka, dobrze jest znaleźć na nie jakiegoś rodzaju rozwiązania. Łatwiejsze lub trudniejsze. Na tym etapie ważne jest po prostu, żeby je znaleźć.

Po tym wybieramy ten problem, który możemy stosunkowo szybko lub łatwo rozwiązać by efekty mogły być widoczne jak najszybciej. Jest to ważne, bo gdy konsumenci zobaczą, że po wyrażeniu swojej opinii poprawa jest widoczna bardzo szybko, będą skłonni do powrotu. A to właśnie na tym powinno ci zależeć.

Następne problemy lub niedogodności jakie zostały wskazane można zacząć spokojnie zwalczać. Powtarzamy te procesy aż do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Ważne są dwie rzeczy, aby nie oczekiwać, że dojdziemy do perfekcji. No a poza tym ważne jest by przeprowadzać analizy potrzeb stosunkowo regularnie. Pozwoli ci to na regularne dostosowanie biznesu do zmieniającego się grona konsumentów i do pędzącego świata. To bardzo istotny element prowadzenia każdej firmy.